söndag 17 maj 2009

Konstigt?

Det är 2009. Jag tycker det är konstigt att en man, visserligen i 60-års åldern, tycker det är "märkligt" att en pappa är föräldraledig en längre tid. Bara sådär, skaka på huvudet och säga "märkligt". Lika anmärkningsvärt är det att bara hälften av alla pappor jag känner faktiskt tar ut sina dagar. Och nej, att ta två månader tillsammans under sommaren räknas inte.

Vi har delat på vår föräldraledighet, inte rätt av, men näst intill och planen är att båda ska gå ner i tid för att minimera lillemans tid på förskolan när det är dags. Detta är våra val som naturligtvis underlättas av att vi båda tjänar lika mycket till exempel. Men det handlar ändå om att välja och i alltför många fall ser jag män som väljer att ge bort sina dagar utan någon större diskussion. Jag försöker att inte lägga någon värdering i det, men jag kan inte låta bli. Jag tycker att pappor som inte är föräldralediga med sitt barn gör ett fruktansvärt misstag och att mammor som lägger vantarna på större delen av föräldradagarna gör fel. Jag förstår det inte, och jag förstår inte att vissa fortfarande tycker det är märkligt att en pappa tar ut sin föräldraledighet. Det är 2009!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar