torsdag 18 juni 2009

Ve mig som skändar den heliga kon

Jag är inte mycket för måsten och gillar inte att fastna i rutiner. Jag flydde från ett jobb som innebar att göra samma uppgift dag 3 varje månad, en annan dag 10, osv. månad efter månad, år ut och år in. Ekonomi och uppföljning, inte min kopp te. Samma sak i vardagen, tanken på att göra samma sak vid en viss tidpunkt varje år ger mig utslag. För oss, eftersom M är än mindre traditionalist, finns det inga måsten i hur man firar jul eller födelsedagar. Men att strunta i traditioner som till exempel den heliga ko som nu närmar sig ses som oerhört konstigt av många och kräver förklaringar och motiveringar. För ve den som inte vill fira midsommar, eller ännu värre, inte lära sitt barn att fira ”riktig” midsommar.

Det finns många viktiga saker jag vill lära min son, men att man den 3 fredagen i juni VARJE år äter sill, potatis, jordgubbar, grillar, leker och dansar runt en blomsterpåle ligger inte särskilt högt på prioriteringslistan. När han är stor nog att säga ”det här verkar kul, det vill jag delta i” ska han också få dansa runt stången med krans i håret. Men när det som vanligt regnar och är 12 grader känns det helt rätt att för fjärde året packa weekendväskan och lämna den heliga kon långt bakom oss.

Glad midsommar, wherever you are!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar