tisdag 17 november 2009

Filmmaraton

En gång om året deltar vi i ett event som ger oss möjlighet att se så många som 5 filmer samma dag. De senaste åren har det med anledning av graviditet och sedan småbarn blivit max två. I år var barnvakten säkrad sedan länge och det fanns inget utom den egna dagsformen som stod i vägen för vårt fulla deltagande, minst fyra filmer var vi inställda på. Första visningen startade kl 10 och vi klev inte innanför dörren hemma förrän nästan 12 timmar senare. Då hade jag i sällskap av goda vänner, fikat och ätit gott samt avverkat en salig blandning bra filmer som jag inte hunnit med på bio.

Waltz with Bashir: Så på nollnollfilm.se att denna är Andrea Reuters 3:e bästa film från 00-talet vilket gjorde mig nyfiken. Riktigt så högt klättrar den inte på min lista, men denna lite speciella animerade historia var mycket angelägen och sevärd.

Changeling: Här får vi snygga 20-tals miljöer och kostymer samt en otrolig historia som rullas upp i Clint Eastwoods varsamma regi. Clintan står för kvalitet, så även denna gång. Angelina Jolie, som jag inte är överförtjust i, gör sig också bra som den hårt kämpande Christine Collins. Vilket liv.

Milk: Att Sean Penn vann en Oscar för rollen som Harvey Milk känns självklart efter att ha sett filmen. Han gör aldrig dåliga roller, men här överträffar han verkligen sig själv. Att följa Milks outtröttliga arbete för homosexuellas rättigheter i 70-talets Kalifornien blev dagens höjdpunkt.

Star Trek: Efter tre ”based on a true story” var ett hederligt explosivt rymdäventyr den perfekta avslutningen även för mig som inte är någon hängiven trekkie, men som roas av sci-fi och fantasy generellt.

Så gick en regnig novemberlördag från våra liv och kommer aldrig åter. Men vi hade roligt under tiden.

1 kommentar:

  1. ja det är ju faktiskt nästintill omöjligt att välja en favoritserie..och ju mer man tänker desto fler kommer man på..."men så var det ju den..och den och den!!"

    SvaraRadera