tisdag 3 november 2009

Från bok till film - del 2



Från Lyrans sida: Berätta om tre filmer där du även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen?
Som regel läser jag först boken och ser sedan filmen, jag vill inte gå miste om känslan att via läsning skapa miljöer och karaktärer och sedan leva med dessa i dagar eller veckor. Det är oslagbart. Att dessa sedan inte är samma i filmen är oftast helt OK, jag ser det som två separata upplevelser, men bok och film bör inte komma alltför tätt inpå varandra. De världar ur fantasy och serier som man med dagens teknik kan skildra lämpar sig speciellt bra att filmatiseras tycker jag (med några undantag). Min lista är var sitt exempel på sämre, bättre & lika bok och film:
  1. Häxan och Lejonet älskade jag som barn och läste gång på gång. Den tecknade versionen som gjordes i början av 80-talet var också en favorit. Därför funkade inte filmatiseringen från 2005 lika bra för mig som t.ex. Harry Potter har gjort, kanske för att jag bara läst Rowling som vuxen. Aslan och co. är djupt rotade i mitt hjärta sedan 30 år tillbaka och dem gestaltar man inte hur som helst.
  2. Det är omöjligt att inte nämna Sagan om Ringen. Jag läste aldrig böckerna i min ungdom utan plöjde dem innan filmerna kom. Det var ingen optimal läsupplevelse men jag är glad att jag läste dem och ska försöka läsa om dem någon gång utan press. Men jag älskar filmerna. Ser även fram emot filmatiseringen av The Hobbit om det nu blir av någon gång.
  3. The notebook. En flygning till Sydamerika med tyskt flygbolag innebar en film dubbad till tyska med spansk text. Mina spanskakunskaper räcker inte längre än till ”No habla espanol”, men tack vare skoltyskan hängde jag med eftersom det var en så pass långsam film. Min reskompis gav upp och snarkade i sätet jämte där jag satt och mös över Atlanten. När jag kom hem köpte jag Nicholas Sparks bok för att få ytterligare en dimension, det är vad jag kan komma ihåg den enda gången jag medvetet köpt en bok efter att ha sett filmen. Det funkade det med.

Efter flygningen över Atlanten sträckläste jag för övrigt Patient 67 i en bergsby i Venezuela. Det var en fantastisk läsupplevelse av flera skäl och det är en bok jag ofta ger bort. Här längtar jag efter filmen Shutter Island med skräckblandad förtjusning. Förutsättningarna är fantastiska: Lehane, Scorsese, DiCaprio, Kingsley, Williams, Ruffalo, von Sydow! Jag blir nästan matt av förväntan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar