måndag 30 november 2009

Ha den äran

Lyran uppmanar i veckans tematrio att berätta om tre författare som har namnsdag denna veckan!

Anders Roslund utgör ena halvan av Roslund & Hellström. Det är han som är journalisten i duon, Hellström är den f.d. kriminella och en av grundarna av KRIS, en intressant kombination. De 4 titlar om Edward Grens & Co som jag har läst är bra spänningsromaner och jag gillar greppet med faktadelar i slutet av böckerna. Förutom en spännande historia ger det en extra eftertanke.

En romanförfattarinna som släppt titlar i tre decennier och som jag trodde var uråldrig redan när jag läste henne i början på 90-talet är Barbara Taylor Bradford, men hon skriver fortfarande. Romanerna var bra underhållning men inget som fastnat. Det jag framför allt kommer jag ihåg är tv-serien ”Inte för vinnings skull” om modiga Emma Heart och att jag hade en liten crushLiam Neeson som spelade den gode Blackie O’Neill.

Sven Nordqvist är den författare och illustratör som står bakom underbara Pettson och Findus och även ritar Mamma Mu. Vi har precis lånat vår första Pettson bok till lilleman som älskar katter och tycker att Findus är hur rolig som helst. I alla fall på film. Nu återstår att se ifall han gillar den tryckta versionen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar