fredag 27 november 2009

Klimatosmart slösa?

När jag pluggade engelska för många år sedan hade vi en lärare som hade växt upp i England på 40-talet, någonstans i Midlands. Jag kommer inte ens ihåg vilken delkurs hon höll i, vilket kanske säger mer om min studieteknik än om henne, men hon lämnade i alla fall inget större intryck. Det jag däremot kommer ihåg är hur genuint upprörd hon var över svenskarnas adventspyntande, hur slösaktiga hon tyckte att vi var med alla dessa ljusstakar och stjärnor i fönstren under en hel månad. Själv skulle jag gladeligen lämna hela julen bakom mig och sitta i en fjällstuga eller under ett parasoll den 24 december, men det varma ljuset som en adventsljusstake ger i mörkaste vintern vill jag inte vara utan. I helgen ska vi därför städa och fördriva novembermörkret med en stjärna och en ljusstake eller två. Det är en underbar tradition!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar