onsdag 25 november 2009

Svar om A

Hos Lilla O hittar jag "Bokfrågornas ABC" som idag startar med A:
1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.
Grekland i litteraturen är en blind fläck för mig och jag försöker komma på varför, det borde ju finnas en hord, men jag kommer bara på de antika verken som vi läste och analyserade i skolan. Var finns de moderna grekiska författarna? Inte i min bokhylla i alla fall. Det närmsta jag kommer en association är Conn Igguldens kvartett om Caesar som vid vid något tillfälle gör nedslag i Grekland, men de kapitlen av fyra böcker räknas nästan inte…

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.
Den allra första Adam vi känner till är inte huvudperson, men högst närvarande i Marianne Fredrikssons Paradisets barn. Framför allt i Evas bok där vi får följa Adam och Evas liv i Edens lustgård och de händelser som leder till att de blir utdrivna. Greppet att tolka händelser ur Bibeln på ett skönlitterärt sätt är fantastiskt tycker jag. Efter Paradisets barn slukade jag Syndafloden, Enligt Maria Magdalena och Den som vandrar om natten också. Jag tycker mycket om Fredrikssons böcker med mystiska och religiösa teman. Det här få mig att vilja läsa om trilogin nu!

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
I en kartong hemma hos mamma och pappa väntar hyllmeter med böcker från Kalle Ankas bokklubb. Klassiker som Djungelboken, Askungen och Törnrosa men även Kajsa kokar soppa på en knapp, Musse Pigg och jordnötsmysteriet och så vidare. Dessa är de första böckerna jag kommer ihåg att pappa läste för mig och min bror, det var alltid pappa och det var ofta. Pappa nämner fortfarande att han kan vissa utantill efter otaliga läsningar. Jag tog fram några som jag trodde var lämpliga för lilleman i somras, Dumbo och Bambi till exempel, men han var fortfarande lite för liten. Jag gör ett nytt försök när vi åker upp till jul.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.
Lite av biografiernas biografi i min hylla är Den långa vägen till frihet av Nelson Mandela. En bok som är späckad med många intressanta detaljer från Mandelas ungdom och den långa politiska kampen mot förtryck och apartheid. Titeln är så talande, efter decennier av engagemang för demokratiska rättigheter, efter 27 år i fångenskap väljs Mandela 1994 till Sydafrikas förste svarte president och först då avskaffas apartheidpolitiken helt efter att ha präglat landet i nästan ett sekel. Boken är en imponerande mans berättelse.
”Under min livstid har jag hängett mig åt denna kamp för det afrikanska folket. Jag har kämpat emot vit dominans, och jag har kämpat mot svart dominans. Jag har hållit fast vid idealet om ett demokratiskt och fritt samhälle i vilket alla kan leva tillsammans i harmoni och med samma möjligheter. Det är ett ideal som jag hoppas att leva för och uppnå. Men om det skulle krävas så är det ett ideal för vilket jag är beredd att dö.” /Nelson Mandela, 1964

1 kommentar: