måndag 16 november 2009

Tematrio - Astrid

Grattis till årets Astrid Lindgrenpristagare, Lena och Olof Landström, som redan har börjat inspirera lilleman med Bu och Bä. Den här nostalgitrippen hos Lyran fick mig att längta till Astrid-åldern!

Berätta om tre böcker/serier/figurer/filmer ur Astrid Lindgrens värld som ni tycker extra mycket om.

Ronja Rövardotter: Jag fick boken i julklapp. ”Bea 1981” står det med mammas sirliga handstil på insidan av pärmen som var så grön och fin. Det var den första kapitelbok som jag fick som min egen, och den första jag läste själv. Det gav en fantastisk känsla av att vara stor. Jag fascinerades av Ronjas mod och envishet och kan inte vänta tills det är dags att plocka upp det gamla exemplaret från bokhyllan i källaren till lillemans samling böcker.

Innan jag läste själv kommer jag ihåg hur min dagmamma läste bilderboken om Nils Karlsson Pyssling om och om igen. Jag älskade den, speciellt bilden där Nils äter från en köttbulle som är lika stor som honom själv. Temat med hemliga vänner och alternativa världar som finns i så många av Astrids historier var väl inget jag förstod i någon djupare mening, men jag tyckte mycket om dem, speciellt Nils Karlsson och Allrakäraste syster.

Madickens värld tilltalade mig också, det var så annorlunda mot allt jag kände till som barn och introducerade många nyheter allt från redaktörpappan och fina hemmamamman till pigor, fattiga och rika, löss, alkoholism och att baka kringlor. Jag tycker mycket om både böckerna och filmerna med sina fina kläder och miljöer. Inte minst juletiden som är så härligt beskrivna i de flesta av Astrid Lindgrens berättelser.

1 kommentar: