fredag 19 mars 2010

Bokfrågornas ABC del 17 - Q

Jag har varit bortrest och missade nästan bokstaven Q hos Lilla O, och det hade kanske varit lika bra...
  1. Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd!
    Resan ut om Rachels Vinraces färd över Atlanten och ut i vuxenlivet, där bland andra Mr & Mrs Dalloway korsar hennes väg, är definitivt läsvärld, jag är bara inte övertygad om att den nya svenska översättningen av Virginia Woolfs debut är den man ska läsa (mer om det senare).
  2. Thee queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!
    I Charlaine Harris serie om Sookie Stackhouse finns en intrigerande vampyrdrottning, det är det närmaste jag kommer.
  3. Qué? Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.
    Den bok jag sist blev oerhört besviken på och inte förstod mig på var Don Delillos Falling Man, den motsvarade inte alls mina förväntningar om vad jag hört och läst om den och jag kände mig som ett stort frågetecken innan jag lade den ifrån mig.
  4. Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.
    Nope, här står det still, men ett riktigt långsökt svar är förstås att reserverad för mig på biblioteket ligger Su Tongs bidrag till Mytserien där en av karaktärerna heter Qiliang.

2 kommentarer:

  1. The Voyage Out synes jeg også er fantastisk, det var et bra valg.

    SvaraRadera
  2. Långsökt är bra! Resan ut låter spännande.

    SvaraRadera