måndag 5 april 2010

Helgens filmskörd

En påsk hemma för en gångs skull blev ändå full av aktiviteter som publik på syskonbarnens innebandyturnering, utevaro i soligt väder, städning av källaren och så klart god mat. När vi och våra nattgäster äntligen sjönk ner i soffan var de filmer vi avverkade anpassade för åldersspannet 13 - 40 år.

He's just not that into you. Allt sedan killen i sandlådan puttar omkull Gigi och säger att hon luktar hundbajs och mamma förklarar att det är för att han gillar henne har Gigi svårt att förstå och tyda killars signaler. Och inte blir det lättare med åren. Runt Gigi finns det väninnor, kollegor och bekantas bekanta vars historier om relationer och kommunikationssvårigheter vävs ihop i en traditionell rom-com. Jag gillar generellt sekvenshistorier och även den här berättartekniken funkar. Vem handlar det om? undrar 13-åringen efter en halvtimme då den 6:e karaktären introducerats. Förvirrat i hans värld, positivt i min. Filmen rör däremot inte upp några större känslor åt varken det ena eller andra hållet. Den är "trevlig". 2+


Om jag blev positiv överraskad av Twilight var det tvärtom med efterföljaren New Moon. Bella repar sig sakta efter vampyrattacken och är lycklig och intensivt förälskad i Edward. Men efter ytterligare en incident där Bella hamnar i fara lämnar Edward och familjen Cullen staden Fork och Bella sjunker ner i en apatisk och depressiv tillvaro. Tillsammans med kompisen Jacob, numera biffig hunk, hittar hon om inte livsglädjen så lite ljus i mörkret. Samtidigt spökar Edward i hennes medvetande vilket fortsätter försätta henne i farliga situationer.

Nu har jag inte läst böckerna som många tycker mycket om, men filmen New Moon blev mest pannkaka. Det är splittrat och otydligt och känns ofta som ett hastverk. Många scener som skulle kunna göras riktigt passionerade och starka blir tråkiga, mycket p.g.a Kristen Stewarts uttryckslöshet. Passionen mellan Bella och Edward når inte ut så jag varken förstår eller tror på hennes besatthet av att bli omvänd själv. Nej, jag hade alldeles för höga förväntningar och blev riktigt besviken. Även om jag inte är huvudmålgruppen skulle den här filmen ha kunnat göras mycket bättre. 2-


Marvel Comics seriebokshjältar har porträtterats framgångrikt i filmtrilogin X-men, X2 och The last stand. Rolig och bra sci-fi action enligt mig. Här får en av huvudkaraktärerna, Wolverine, sin egen prequel. Vi får följa James Logan från barndomen för 200 år sedan då hans mutation utvecklades, se hur han tvingas fly med sin storebror, även han oskadlig mutant till ett liv som soldat genom seklen tills dess att överste Stryker rekryterar bröderna till en insatsstyrka med mutanter, samt de val och svek som sedan formar Wolverine. Filmen är lite av ett måste för mig som gillar X-men och även om det aldrig blir samma som originalen så ger den intressant bakgrundsinformation i ordentlig actionförpackning. Att det sedan planeras en Wolverine 2 är inget jag hoppar högt över utan tycker nog att det räcker nu. Våga sluta i tid någon gång kära filmbolag. 3-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar