onsdag 14 april 2010

Saker på T

Lilleman och jag har mysonsdag och i strålande vårväder är vi ute nästan hela dagen. Men en paus för middagsvila blir det så då passar jag på att göra del 20 av Bokfrågornas ABC hos Lilla O, dags för saker på T:

1. Berätta om en bok som handlar om turism!
13 resor värre - Svenska författare på villovägar är en samling reseskildringar av, just det, 13 svenska författare ur olika generationer, till exempel Marianne Ahrne, Barbara Voors och Camilla Floyd. Gemensamt är att de alla har färdats mycket samt har förmågan att skildra de mest speciella upplevelserna för andra. Bra kombination för oss som både gillar att resa och läsa!

2. Har du någon favoritbok som blivit tv-serie?
Det här tror jag minsann vi svarat på under bokstaven D. Uppdaterat sedan dess är att jag nu läst några Charlaine Harris vilket jag kommer att fortsätta med i väntan på säsong tre av True Blood. Jag har även avverkat miniserien Generation Kill som bygger på Evan Wrights bok med samma namn och den var riktigt bra.

3. Vilken är din favorittitel?
Det beror nog på vad boken handlar om, titlar kan vara både för långsökta eller för klichéartade och tråkiga à la Grisham eller Läckberg. Ffordes The Eyre affair är en klockren titel både språkmässigt och innehållsmässigt.

4. Berätta om en bok där tillfälligheter spelar stor roll.
Jerzy Kosinskis Being there var en av böckerna på litteraturkursen när jag pluggade engelska för många år sedan. Att analysera böcker var egentligen inget favoritämne men då och då kom vår lite torre brittiske lektor med guldkorn som Kosinski. Den otroliga historien om
Chance the Gardener som går från okänd enstöring till mediernas och världspolitikernas gunstling genom missförstånd och slumpmässiga händelser är mycket rolig och tänkvärd.

5 kommentarer:

  1. 13 resor värre låter som en bok för mig. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Och oj, jag har helt klart inte koll på mina egna frågor. Trodde bara att jag haft med film... Sorry!

    SvaraRadera
  3. Det är väl inte så konstigt om det bland 80+ frågor dyker upp en dubblering!

    13 resor värre var en specialutgåva i samarbete med tidningen Res men den finns nog på ett par bibliotek.

    SvaraRadera
  4. Nå må jeg se etter både 13 resor värre og Being There.

    Er forøvrig enig i at The Eyre Affair er en perfekt tittel - og dessuten en fantastisk bok. Fforde har jo i det hele tatt bra titler på alle sine bøker.

    SvaraRadera
  5. Det kommer ju en ny Sookie Stackhouse-bok i början av maj också så det finns ju några att läsa i väntan på mer True Blood ;)

    SvaraRadera