tisdag 18 maj 2010

Tematrio - Norge

En dag för sent firar jag sjuttonde maj eftersom Lyran ber oss berätta om tre norska/svenska favoriter.

1999 fick jag Innan du somnar i present av en kompis och sedan dess ser jag till att köpa allt som Linn Ullman släpper. Nu är det förresten hög tid att det kommer något nytt. Jag tycker mycket om hennes språk och lite sorgsna berättelser.

Jag ser även till att följa sköna Erlend Loe, även om jag inte har läst allt av honom. Mina favoriter är Naiv.Super och Expedition L. Hans historier är absurt galna och huvudpersonerna ofta naiva och långt från verkligheten, men det är underhållande.

Förutom många texter, musik och sagor har Alf Prøysen skrivit om Kjerringa som ble så lita som ei teskje. Vi har bläddrat i några på biblioteket men Lilleman är ännu för liten för härliga Teskedsgumman.

1 kommentar:

  1. Teskedsgumman är verkligen en barndomsfavorit. Jag har läst någon av böckerna för barnen, men de har mest lyssnat på ljudband - och gillat det :).

    SvaraRadera