onsdag 9 juni 2010

Bokfrågornas ABC - del 28

Vi är framme vid näst sista bokstaven i bokfrågornas ABC hos Lilla O:

1. Berätta om en bok som beskriver ett riktigt lyckligt, konstigt, hemskt eller kanske tråkigt äktenskap.
Det är väl inte så ofta man läser böcker om lyckliga förhållanden, var ligger dramatiken i det liksom. Leo och Erica i Vad jag älskade lever i ett kärleksfullt äktenskap, men det finns omständigheter som utmanar även den största av lycka.

2. Ärlighet varar längst brukar det heta. Vilken bok tycker du om som tar upp ärlighet eller bristen därpå?
Jag kommer att tänka på Maria Svelands Bitterfittan som jag älskade men andra hatade för fy för en kvinna som uttrycker sin rädsla för könsfällan och som längtar efter en hel natts sömn borta från man och barn även om hon älskar dem. Linna Johansson skriver för övrigt i veckan om lyckokravet som fortfarande är normen för många. Ärligt och bra!

3. Vilken bok är den ultimata äventyrsboken?
Harry Potters väg från förtryckt och ensam till att upptäcka att han är en beundrad trollkarl vilket ger honom både vänner, fiender och en ledarroll i kampen mot ondskan är nog ändå det största äventyret.

4. Änglar finns dom? Har du läst någon bra bok där änglar förekommer?
Jag tror inte på änglar, men visst var tanken på Lucifer och Marco/Imre/Gand och de andra svartänglarna i Sagan om Isfolket lockande.

Bonusfråga!

5. Vilken är den äckligaste boken du läst?
Röda draken som jag läste för många år sedan var spännande men hade äckligt detaljerade våldskildringar, men vad annat att vänta av mannen som skapade Dr. Hannibal Lecter!

2 kommentarer:

  1. Jag älskade också Bitterfittan! Har fortfarande två Harry P kvar att läsa. Tappade honom när jag lämnade grundskolan.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med i dina svar om Vad jag älskade, Harry Potter och Röda draken. Jag har inte läst böckerna som dina andra svar har, så där kan jag inte säga något.

    SvaraRadera