måndag 7 juni 2010

A serious man

Larry Gopnik är sannerligen en allvarlig man, inte mycket rör upp hans känslor, men en dag börjar hans stillsamma tillvaro krackelera och kanske kan även den största bägare rinna över. En koreansk student försöker muta honom precis när han står inför beskedet om fast anställning, frun begär skilsmässa, den misslyckade brodern Arthur arresteras och samtidigt som kostnader och utgifter eskalerar pågår förberedelserna för sonens bar mitzva för fullt. Larry söker stöd i församlingen men frågan är om de rabbiner som står till förfogande förmår förklara de prövningar han står inför.

Den judiska församlingens tillvaro på 60-talets Minnesota är långt från min verklighet, men det är Joel och Ethan Cohens bakgård och detta är säkert en historia de filat på sedan Barton Flink, medan succéerna och storfilmerna passerat. Det är lite lågmäld Coen, långt från Fargo och Burn after reading, men att det saknas storsjärnor i casten känns befriande. Det är lättare att se de grå-beiga karaktärerna så.

Som vanligt med bröderna Cohen bjuds jag på en trevlig historia med stor humor och några absurda inslag då jag inte vet om jag ska skratta eller gråta, men efter 1,5 timme vill jag hoppa in och skaka om Larry rejält för att få någon reaktion annat än ett rynkat ögonbryn. Men det är bäst jag låter bli, stackarn har det tugnt nog ändå. Betyg: 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar