onsdag 1 september 2010

Bokgeografi Kanada

Enligt O's bokgeografiska resa fortsätter västerut, till Kanada:

1. Berätta om en bok som utspelar sig i Kanada eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Douglas Coupland låter många av sina böcker utspela sig i hemlandet Kanada, så även Hej Nostradamus som berättar historien om en skolmassaker ur fyra olika personers perspektiv. Ovanligt gripande för att vara Coupland och jag tyckte mycket om den.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Kanada.
Min nyupptäckta favorit Margaret Atwood är född i Kanada, bor i Kanada och lever med den lika kanadensiske författaren Graeme Gibson. Hon är mångfaldigt nominerad och prisad för sin litteratur och det var sånär att jag lämnade biblioteket med 2000 års vinnare av Booker priset, Den blinde mördaren i går. Den får vänta lite till, men går inte säker länge och jag ser mycket fram emot Syndaflodens år som snart kommer på svenska.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Kanada, som du inte läst, men är nyfiken på.
Det är inte någon som står högst upp på min vill läsa lista men jag följer trots allt kommissarie Banks öden och äventyr. Peter Robinson är bosatt i Kanada och Mörkrets alla färger kommer säkerligen hamna i varukorgen när jag känner suget efter lite krim.

2 kommentarer:

  1. Coupland står definitivt på min "författare-jag-vill-läsa-lista" men det har aldrig blivit av att läsa något av honom tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Jag har också med Atwood i min geografi men som en författare jag länge velat men inte läst än. Blir jättesugen att ta tag i det nu!

    SvaraRadera