lördag 28 maj 2011

Fynd i sommarstugan

Sommarstugebokhyllor brukar vara en salig blandning av gamla serietidningar, flera år gamla Allt om Fritidshus och pocketböcker, både köpta och sådana som följer med på köpet med glansiga magasin som också hör sommaren till.

När jag för drygt en månad sedan spenderade lite tid i stugan såg det för det mesta ur så här:

Med en bladvändare som Cirkeln i handen och lilleman fullt aktiverad och omhändertagen av mormor och morfar satt jag för ovanlighetens skull och läste flera timmar i rad dagtid. Det händer inte varje vecka! Alltså tog boken snabbt slut och jag gick till bokhyllan och inventerade. Där hittade jag Michael Cunninghams Timmarna, med det tråkiga filmomslaget vilket skvallrar om att den hör till kategorin som följt med en tidning. Jag känner självklart till boken men kan inte komma ihåg att jag sett den här i hyllan tidigare. Nu är jag i alla fall glad att jag gjorde det för maken till fin liten bok får man leta efter.

Cunningham väver på ett fantastiskt sätt samman 20-talets Virginia Woolf, 50-talets Mrs Brown och Clarissa som vi träffar i New York på 90-talet. Woolf skriver Mrs Dalloway, Mrs Brown läser densamma och Clarissas bäste vän, den aidssjuke Charles, kallar henne efter romanfiguren.

Under några timmar vardera följer vi de tre kvinnorna blir mycket levande karaktärer med hjälp av Cunninghams fina beskrivningar och språk. En liten pärla helt enkelt som jag så snart jag kan ska lämna tillbaka till sommarstugehyllan, så kanske någon annan överraskande upptäcker den.

2 kommentarer:

  1. Härligt när man gör fynd så där och lika härligt med lång lästid då och då :)

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att det är en riktigt härlig liten roman. Sommarstugehyllor är guld!

    SvaraRadera