torsdag 6 oktober 2011

Igelkotten

En av förra årets bästa läsupplevelser var utan tvekan Igelkottens elegans. Vid en sådan förälskelse väntar jag länge innan jag ser filmversionen, om jag alls gör det. I går, mer än 1 1/2 år efter läsupplevelsen var det dock dags för filmklubben att kura framför Igelkotten i höstrusket. En och en halv timma senare var vi 50 personer som nöjda gick ut ur rummet, tårögda, men samtidigt saligt leende. Igelkotten är nämligen en fantastisk filmversion av en fantastisk bok. Det räcker så.

Har du inte läst boken och vill ha en fransk mysfilm är Igelkotten en varm rekommendation. Gillade du boken får du här självklart en komprimerad version utan bokens filosofiska fördjupningar och haiku, men med samma fina känsla och kryddad med animeringar av det vackraste slag. (4+)

2 kommentarer:

  1. Jag älskade Igelkottens elegans och lånade den här på biblioteket. Tyvärr försökte jag se den tillsammans med sambon och hans mamma som inte alls var sugna på den. Så efter knappt halva stängde vi av. Det gick inte att njuta när de mest satt och skruvade på sig eller pratade bort den. Så jag får se om jag gör något nytt försök när sambon är borta någon gång.

    SvaraRadera
  2. Cissi, ja gör det någon egen kväll, den är värd sin mysstund!

    SvaraRadera