måndag 7 maj 2012

Tematrio - Tonårsläsning

Tonåren, ja de spänner från tretton till nitton och där emellan var det rätt stor skillnad i vad jag läste i alla fall. Nu, som vuxen läser jag fortfarande mycket så kallade ungdomsböcker och det gör min snart 40-åriga sambo också. Här kommer tre favoriter som traditionellt står i "unga vuxna" eller uHce hyllorna eftersom Lyran i veckas tematrio ber oss berätta om tre bra böcker skrivna för unga och vuxna!

Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld, om Maja som sågar sig tummen i tummen på slöjden men vad värre är får hon inte tag i sin mamma och det följer några ångestfyllda dagar och veckor i denna underbara Augustprisvinnare.

Över näktergalens golv och de andra delarna om klanen Otori av Lian Hearn är en mytisk saga om ett fiktivt medeltida Japan som inte bara har några av de vackraste omslag jag vet, men som även är fina på insidan.

Om jag stannar av Gayle Forman handlar om Mia som är en lovande, ung cellist på väg mot Julliard när en tragisk trafikolycka ställer hennes liv på ända. Att jag inte har läst fortsättningen När jag lär dig gå är helt otroligt för denna var en av förra årets favoriter.

Nu kryper jag snart till kojs med den av många efterlängtade Eld, och eftersom ALLA bokbloggar recenserar den i dagarna kommer jag undvika nätet ett tag. På återseende!


6 kommentarer:

  1. Här ligger jag och blöder har jag nu äntligen köpt.

    SvaraRadera
  2. Över näktergalens golv är helt underbar. Blev dock rejält besviken på de sista två (den fjärde har jag faktiskt inte klarat av att läsa ut), så jag brukar låtsas att det är en trilogi.

    Om jag stannar låter väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är helt inne på din trilogi-teori! Klarade av 4:an men har inte gens gett mig på Och himlens vida väv... :/

      Radera
  3. Framför allt skall du undvika stor-tidningarnas recensioner. Fullt med spoilers! Tex GP berättade nästan allt.

    Jag har läst "här ligger jag och..." Den var ok, men ingen favvis för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undviker norggrannat alla artiklar ller inlägg om boken, men rena spoilers i tidningar - hur tänkte de då???

      Radera