torsdag 15 november 2012

I min hylla: P

Efter sommaren, och det var ju ett tag sedan, kom jag helt av mig med "I min bokhylla"-inläggen så de ska avslutas innan året är slut. Här kommer P:

Presidentens hustru, om biblotekarien Alice Blackwell som blir USAs första dam, både till sin egen förvåning och andras förvåning. Bra bok löst baserad på Laura Bushs liv och leverne vilket gör det hela än mer spännande.

Pojkår är en av få Nobelpristagare i min hylla och är även den delvis biografisk och delvis påhittad. Huvudpersonen John växer precis som J.M Coetzee upp i medelklassens Sydafrika och har många frågor och funderingar kring vuxenvärlden omkring sig. Påminner mig att jag fortfarande har Ungdomsår oläst i hyllan.

Pompeji av Robert Harris utspelar sig under några heta sommardagar år 79 e.kr. Genom fyra olika personers ögon skildras de händelser som leder fram till Vesuvius utbrott vars konsekvenser någon väl knappast har missat.

Pelikanfallet, en Grishamklassiker i ett tummat pocketexempler som hängt med länge. När  jurudikstudenten Darby Shaw kommer för nära sanning om mordet på två domare i Högsta Domstolen råkar hon och många omkring henne illa ut eftersom girighet är en världens starkaste drivkrafter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar